Çocuklarda Ders Çalışma Alışkanlığı

Çocuğun eğitim hayatındaki ilk yılları verimli ders çalışma alışkanlığı geliştirmesi açısından çok önemlidir. Çünkü başarılı ve planlı öğrenciler verimli çalışma alışkanlıklarına sahiptir. Bu alışkanlıkları tüm derslerinde uygularlar. Bu dönemde çocuğa kaliteli destek vermek onun tüm eğitim hayatının kaliteli olmasına katkı sağlar.  Eğitim hayatının ilk üç senesinde edindiği kazanımlar ilerleyen süreçte çocuğun eğitim hayatını belirleyeceği için oldukça kritiktir. Okula gittiği zaman dersi nasıl dinleyeceğini, nasıl not tutacağını, anlamadığını nasıl soracağını, eve gelirken çantasını toplaması gerektiğini, eve geldiğinde ne zaman ders çalışmaya başlayacağını ve ne zaman bitireceğini bu dönem içerisinde öğrenmelidir.

Etkili bir öğrenci olmanın anahtarı, yalnızca zeka ya da uzun süre çalışmak değil daha akıllıca çalışmayı öğrenmektir. Çocuk eğitim hayatında kademesel olarak ilerledikçe ‘akıllıca çalışma’ daha önemli hale gelir. Günde bir ya da iki saat çalışmak, ilkokulda başarılı notlar alması için genellikle yeterlidir, ancak ortaokula gelindiğinde, bu başarının sürdürülmesi için iki saat yeterli olmayacaktır.

Doğru tutumla çalışma doğru ortamı seçmeyi, dikkat dağıtıcıları en aza indirmeyi, gerçekçi bir program belirlemeyi ve hafızayı etkin kullanmayı içerir. Etkili çalışma doğru tutumla başlar. Olumlu bir bakış açısı, çalışmayı bir ceza olmaktan öğrenme fırsatı haline getirir.

Etkili çalışmada herkese uyan bir yaklaşım yoktur. Eğitim yöntemleri her bir öğrenciye göre uyarlanmalıdır. Herkesin farklı yetenekleri vardır bu yüzden sizin için neyin işe yarayıp neyin işe yaramadığını belirlemek önemlidir. Çocukların, nasıl bir öğrenci olduklarını ve hangi öğrenme tekniğinin onlar için en iyi sonucu vereceğini fark etmeleri gerekir.

Etkili çalışma alışkanlıklarına sahip olmak yalnızca öğrenmeyi kolaylaştırmakla kalmaz aynı zamanda çocukların ilkokul, ortaokul ve sonrasında da planlı olmasına yardımcı olur. 

Neler Yapılabilir?

  • Bir günde tüm derslere çalışmak çocuğun zihnini çok yorarken tek derse yoğunlaşmak da sıkıcı gelebilir. Bu nedenle bir günde iki, en fazla üç derse çalışabilir
  • Konular için son bitme tarihi belirlenilebilir. Son ana yığılmış olan konular sizi ve çocuğunuzu yalnızca stresli hissettirir bu da çocuğun verimini büyük oranda düşürür.

Öğrenme ve ders çalışma ile ilgili bir diğer önemli faktör hafızadır. İyi öğrenmek için her şeyden önce iyi kaydetmek gerekir. Eğer başlangıçta bilgi yeterli kuvvette kaydedilmez ise o bilginin saklanması ve daha sonra hatırlanması zorlaşır.

 Peki, nasıl hatırlarız?

İnsan beyni yeni öğrendiği bilgiyi kısa süreli hafızaya atar. Öğrenilmek istenilen konunun sürekli tekrar edilmesi ve üzerinde kafa yorulması, bilginin sürekli kullanılması uzun süreli hafızaya aktarılmasına yardımcı olur. Kısacası, öğrendiklerinizin kalıcı hafızaya yerleşmesi için aynı gün içinde tekrar edilmesi önemlidir. Tekrar, çalışma haftasının sonunda ve konu sonunda da yapılmalıdır. Çalışırken sadece okumak yerine not almak ve özet çıkarmak bilginin kalıcı hale gelmesini kolaylaştıracaktır.

Ailenin Verimli Ders Çalışmada Rolü

Çocuklarının sorumluluk almasına önem veren ve teşvik eden ailelerde yetişen çocukların daha başarılı oldukları gözlenmiştir.

  • Küçük yaştan itibaren sosyal becerileri geliştirilen çocukların iş hayatlarında daha başarılı oldukları belirlenmiştir.  Kendi çocuğunuz ile çalışır mısınız?
  • Uyumlu ve tutarlı bir ailede büyüyen çocuklar daha fazla akademik başarı göstermektedir.
  • Ebeveynleriyle daha güçlü ve dengeli ilişkilere sahip olan çocukların özgüvenleri daha yüksektir bu yüzden başarılı olmaları daha olasıdır.
  • Demokratik aile tutumu uygulayan ailelerin çocuklarının daha mutlu, özgüvenli, sosyal ve başarılı olduğu bilinmektedir.

Çocukların verimli ders çalışmasını etkileyen faktörler yalnızca eğitimsel ve akademik faktörler değildir.  Her alanda olduğu gibi bu alandaki gelişimine de çocuğun psikolojik ve fiziksel yönden sağlıklı bir ortama sahip olması faydalı olacaktır. Bu noktada verilebilecek bazı öneriler vardır:

1. Bedensel Aktivitelere Katılmasını Sağlayın

İsteyerek yapılan bir spor aktivitesi çocuğun hem öğrenme becerisini geliştirmekte hem de dikkatini daha uzun süre toplayabilmesine yardımcı olmaktadır.

2. Eleştirel Düşünmesini Destekleyin

Eleştirel düşünmek; yazılı ve sözlü ifadelerden, gözlem, akıl yürütme ve duyulardan faydalanılarak elde edilmiş verilerin bir araya getirilmesidir. Çocuğun problemlerine çözüm sunmaktansa olası çözüm yollarını bulup en doğrusuna karar vermesi noktasında cesaretlendirici olun.

3. Sosyal İlişkiler Kurması İçin Destekleyin

Çevrenin algılanması, başka insanlarla iletişim kurma çabası, zihin gelişimini destekleyen önemli unsurlardan biridir.

4. Problem Çözmeyi Öğretin

Problem çözme becerisi, okul başarısını destekleyen önemli bilişsel becerilerdendir. Uygun aktivitelerle çocukların problem çözme becerileri geliştirebilir.

Sonuç olarak, çocuğa ders çalışma alışkanlığını kazandırmak çocuğun gelişimine katkıda bulunmaktır.  Ders çalışma alışkanlıkları kazandırılırken çocuğun bireysel farklılıklarına da dikkat etmek gerekir.

Uzm.Psk.Şahika İzgi